Några vanliga frågor

"Hur kan Gud som är allsmäktig och allvetande behöva att jag ber till honom när han ändå vet precis allt som händer i mitt huvud? Han borde ju veta vad jag ska be om redan innan jag själv har tänkt ut det."
Bön handlar om att ödmjuka sig och låta Gud vara ens gud, Luk 18:9-14.

"Skulle Gud ändra sig för att man ber till honom? Skulle han t ex hela en sjuk om man ber om det tillräckligt?"
Man behöver inte "be tillräckligt" för att Gud ska göra något, det är den onde som gör motstånd (Luk 18:1-8) men hans rike håller på att besegras av Guds rike. Gud låter inte saker bara hända utan skapelsen är fallen och den onde har makten på jorden för tillfället men Jesus håller på att bekämpa det, se ex Matt 12:28, Uppb, Jes 11.

"Varför så många obesvarade frågor?"
Det kan verka som att bibeln inte har svar på många frågor om man brister i bibelkunskap. Men om man istället läst bibeln en del, studerar den osv så finner man svar. Så de finns men måste hittas. Jag själv har alltid fått svar på de frågor jag haft. T.ex så tänkte jag en gång "Men hur skapades Gud?" då fann jag att han alltid funnits, Upp 1:8, Jes 43:10.

Det där "det vet bara Gud" stämmer med en del men det mesta hittar man faktiskt i bibeln av den enkla anledningen att Gud vill ge oss svar.


Mvh
Anton






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0